Retail Media Transformation – Från datainsikter till konkreta resultat via kundkommunikation

Retail Media är ett snabbväxande område och en lyckad strategi behöver ta hänsyn till hur man kan skapa goda affärsresultat utan att kundupplevelsen stryker på foten.

Jag kan hjälpa er med strategierna och processerna för hur ni använder era egna digitala plattformar och kunddata för att effektivt marknadsföra utvalda produkter och tjänster till kunderna via olika kanaler.

Oavsett om ni är helt nya till Retail Media eller redan jobbar med detta men vill utveckla er strategi så hjälper jag gärna till.

Detta är exempel på de områden ett samarbete skulle kunna omfatta.

Omfattning (exempel)

  • 1

    Introduktion till Retail Media och CRM-integration

    Syfte: Skapa en gemensam grundläggande förståelse för vad Retail Media innebär och hur CRM-strategier kan integreras för att skapa värde

  • 2

    Kundanalys & segmenteringsstrategier

    Syfte: Skapa och implementera en segmenteringsstrategi som definierar de mest lönsamma kundgrupperna för att maximera försäljning och engagemang.

  • 3

    Kommunikationsstrategi & automation

    Syfte: Utformning av datadrivna personaliserade kommunikationsstrategier som maximerar kundernas livstidsvärde genom personliga annonser

  • 4

    Uppföljning & effektmätning

    Syfte: Definiera och implementera relevanta KPI:er för säkerställa att insatserna är kopplade till affärsmålen och visar faktisk effekt.

  • 5

    Kunskapsöverföring

    Syfte: Säkerställa att alla förutsättningarna finns och överlämning genomförs för att ni på egen hand kan underhålla och vidareutveckla Retail Media-strategierna.

En stark strategi för Retail Media passar företag som har en stark kundbas och egna digitala plattformar och vill nyttja dessa för att skapa datadrivna annonser och marknadsföringskampanjer för att öka försäljning och kundengagemang. Retail Media är ett bra sätt att maximera värdet av era digitala kanaler och skapa nya intäktsströmmar genom annonsering.

Tidsåtgång & pris

Tidsåtgång och pris beror på era interna förutsättningar och projektets omfattning. Det kan handla om allt från en kortare intensivinsats på ett par veckor till ett deltidsuppdrag över 3–6 månader.

Beskriv gärna era behov i korthet – så återkommer jag med ett eller flera förslag på upplägg och prisbild, helt utan förpliktelser.